Religie is overal en altijd in Nepal. Ook ik, volledig godsdienstloos, ontkom er niet aan: gisteren heb ik met de kinderen van mijn school het wekelijkse bezoek aan de tempel in Thimi meegemaakt, vandaag heb ik een kettinkje met Ganesh gekocht en op weg van huis naar de school passeer ik iedere dag minstens 30 tempels en schrijnen. Je struikelt er gewoon over!
Ik vind het dan ook vanzelfsprekend om me wat meer in de godsdiensten van Nepal te verdiepen. Maar dat valt niet mee! Want waar we het in het Christendom met één god doen, hebben ze er in het Hindoeisme meer dan 400 miljoen! Dat is omgerekend zo’n 13 persoonlijke goden voor elke inwoner. Om die allemaal te leren kennen is me een beetje te veel gevraagd. Eén geruststelling: de Nepalezen kennen ze ook niet allemaal.
De belangrijkste drie Hindoesistische goden zijn Brahma, de schepper; Vishnu, de “preserver” en Shiva, de vernietiger en de god van de wedergeboorte. Ook de levensgenoten van Vishnu en Shiva, respectievelijk Laxmi en Parvati, komen veelvuldig voor. Laxmi is de godin van de welvaart en Parvati staat voor schoonheid. Tot slot kun je geen straat oversteken zonder een schrijn ter ere van Ganesh tegen te komen. Ganesh is de eerst te aanbidden godheid voor hindoes. Hij brengt wijsheid, beschermt kinderen en zorgt voor een goed begin van elke activiteit die je onderneemt. Hij is eenvoudig te herkennen aan zijn olifantenhoofd en hij heeft een hoog knuffelgehalte.
De andere goden, zoals Shiva en Vishnu zijn te herkennen aan de symbolen die ze bij zich dragen of het vehikel (meestal een dier) dat ze gebruiken om zich te verplaatsen. Maar zo ver gevorderd ben ik nog niet… En om het geheel nog complexer te maken zijn er dan ook nog talloze verschillende incarnaties van elke godheid…
Tot nu toe heb ik het bovendien alleen nog maar over het Hindoeisme gehad. Het Boeddhisme, een minderheidsgodsdienst onder de Nepali, maar daarom niet minder zichtbaar, loopt hier dwars door heen. Voordat ik naar Nepal kwam, dacht ik dat het Boeddhisme eenvoudig zijn; er is immers maar één Boeddha. Maar niets is minder waar. De Boeddhisten vereren een heel scala aan verschillende Boeddha’s, lama’s, dakini’s en yogini’s. Tel daarbij de verschillende hand- en voetposities bij op en je hebt opnieuw een ontelbaar aantal goden en godheden.
Reigie in Nepal is dus niet eenvoudig te begrijpen, maar daarom niet minder interessant. Integendeel, ik vind het enorm fascinerend!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten